Хімічна країна





Сценарій
позакласного заходу з хімії



«Пригоди в Хімічній країні  на Науковій планеті»

8клас
Преображенська ЗОШ.


Мета: а) в ігровій формі закріпити знання про властивості хлороводню та хлоридної кислоти, водню, хлору; показати практичне значення хлоридної кислоти;
            б) формувати соціальні, комунікативні, пізнавальні компетентності;
            в) виховувати в учнів почуття взаємодопомоги, відповідальності кожного за загальну справу, розвивати артистизм.

Ведучий: Увага! Увага! Ми вітаємо вас, дорогі гості! Запрошуємо вас у чарівну країну Хімія! Сьогодні ви побачите незвичайні пригоди, які відбудуться з головною героїнею – Хлоридною кислотою та її друзями. Знайомтеся, ось вона – чудова господиня – Хлоридна кислота.
          (Виходить Кислота, на її голові – корона з формулою НСІ).
          Ведучий: Сьогодні до нашої господині на гостину завітали її друзі: поважний, хоч іноді занадто різкий газ Хлороводень; серйозний, розсудливий метал Цинк; грізний на вигляд чорний порошок Купрум (ІІ) оксид; гарна, спокійна, всіма шанована жінка Вода; нерозлучний друг Хлоридної кислоти розчин Аргентум нітрату; непосидючі гази Водень та Хлор, близнюки братці-ін-
дикатори Лакмус, Фенолфталеін та Метилоранж.
        (Учні з табличками, на яких надписи та формули).
Ведучий: Всі вони дуже добре знають правила гарної поведінки в країні Хімія:
Гості: 1) Як засядемо за підготовку,
                Учимо години півтори,
                Друзі вже побігли на тусовку,
                А ти тільки хімію зубри.
2) Як прийдеш до школи на навчання,
     Знаєш все – сиди і не тужи.
      Можеш йти до дошки без вагання,
     Крейду взяв і формули пиши.
3) Взяв у руки кальцій-це-о-три,
     Не  роби помилок і не три.
     Написав рівняння – не дрімай,
     Коефіціенти підбирай.


4) Як береш речовини,
     Пам,ятай неодмінно,
     Що бувають усякі вони:
     І отруйні, і пекучі,
     І їдкі, й пахучі –
     Пахнуть так,
     Що хоч носа заткни,
    
5) Як кислоти наливаєш,
    Обережним з ними будь,
    Як розіллєш ненароком,    
    То про соду не забудь,
        6) Як запалиш спиртівку
            І нагрієш пробірку,
            То лиш зверху вогонь накривай.
   7) А як грієш водичку,
      То пробірку зазвичай
      Від товариша вбік відхиляй.
(Всі разом співають пісню на музику укр. нар. Пісні «Ой, у лузі калина»)
Ой, у пляшці кислота.
І в пробірці кислота,
Хлоридна кислота,
І сульфатна кислота.
Магній впав у неї раз,
Цинк слідом, як водолаз,
Всі розчинились враз,
Замість них здійнявся газ
Це сердита рідина,
Крапелька лише одна –
Буде дірочка в штанях,
Буде дірочка в штанях,
Корок з пляшечки виймай,
Обережно наливай,
Крапель ти не розливай,
Бо пектимуть руки, ай.


(Вбігають гази Водень і Хлор і починають сперечатись, кому першому виступати.)
Хлор: Я буду першим говорити.
Водень: З якого це дива ти маєш першим говорити. Адже я перший.
                       (починають чубитися.)

Ведучий: А що це тут за сварка? Ви що, не можете розібратися, хто з вас виступатиме першим? Чи ви забули, яке місце посідають у Періодичній системі елементи, з атомів яких ви утворені? Мабуть, замість того, щоб на уроках бути уважними і як слід працювати, ви бешкетуєте.

Водень: Та ні, шановний (до ведучого). Я добре знаю, що хімічний елемент Гідроген знаходиться в Періодичній системі елементів під  №1.

Ведучий: Тож розкажи про себе так, як треба відповідати на уроці.

Водень: В зорях, Всесвіті без меж
                Найчастіш мене знайдеш.
Я – в сполуках органічних
І у газах вулканічних –
Утворив найлегший газ,
Що горючий водночас.
Як зустрінусь з киснем, враз
Вибух – це «гримучий газ».
А ще я – безбарвний, до того ж я не маю ні смаку, ні запаху.

Ведучий: (до Хлору) От бачиш, як треба поводити себе, а особливо в Хімічному кабінеті,- спокійно, стримано. А тепер ми хочемо послухати тебе.

Хлор: Я – отруйний газ зелений,
            Дивні звички є у мене –
            Всім задуху дарувати
            І мікробів убивати.
            Родичів відомих маю:
            Сіль, що миттю вибухає,
            П,ять кислот, вапно…
            Доволі. Я живу в кухонній солі.
            Чую відповідей хор,
            Що моє імення – Хлор.

Ведучий: Ой, лишенько! Та ти – справжній бешкетник. Що ж нам всім робити? Та я придумав. Ти, Водень, ставай поряд з Хлором, я відкрию вікно, щоб провітрити приміщення. Дивіться, яке яскраве сонце надворі!
( Лунає різкий звук, схожий на вибух. Водень і Хлор зникають. З,являється Хлороводень.) 

Ведучий: О, а де ж наші бешкетники? А хто Ви, шановний добродію?

Хлороводень: Дозвольте пояснити, куди зникли Водень і Хлор. Вони прореагували  між собою при освітленні і утворився я – Хлороводень.
Я – газ безбарвний і різкий,
Важчий за повітря.
Не боюся я води
Й розчиняюсь в ній завжди,
Ще й димлю в повітрі.

Ведучий: Ми раді Вас вітати, шановний Хлороводню. Але мушу признати, характер у вас справді важкий.
              (З,являється Вода.)

Вода: Шановні гості! Не лякайтесь! Я можу змінити важку вдачу Хлороводню.
           ( Вода і Хлороводень беруться за руки і разом промовляють:)

            Хлороводень плюс Вода – утворилась Кислота!
   ( Виходить Хлоридна кислота).

Речовина  я  - складна!
Є рідкою, як вода.
Якщо сіль зустріну – враз
Осад випаде чи газ.
А метали попадуть –
Гази вгору знов підуть!
Індикатор же одразу
Червоніє по заказу.
Колір швидко він міняє,
Нас усіх попереджає:
Щоб не трапилось біди,
                      Будь завжди обачним ти!
Шановні гості! Я щиро вдячна всім, хто завітав до нашої чарівної країни. Скільки цікавого ви зможете побачити, подорожуючи по нашій країні

(Лунає тривожна музика. Вбігають розбійники.)
Розбійник 1: А що тут відбувається? Чому так багато народу зібралося? Свято?

Розбійник 2: А ось ми вам його зіпсуємо і подивимось, що ви будете робити без вашої господині.
(Забирають кислоту і тікають)

,являється хлопчик з паяльником та радіоприймачем у руках і сідає за стіл).

Хлопчик: Я – радіолюбитель. Люблю паяти, складати радіоприлади. Але що це? Я не можу припаяти деталь. А все через те, що без хлоридної кислоти не можна очистити поверхню деталей. Що ж ми будемо робити, якщо почнуть ламатися всі ті прилади, які є вдома у наших гостей? Як же повернути Хлоридну кислоту?
(Виходить.)

,являється шкільна медсестра. До неї шикується черга учнів, які тримаються за живіт.)

Медсестра: Та що ж це відбувається в нашій школі? Стільки учнів скаржаться на відсутність апетиту, нудоту, біль в шлунку. Не хочуть навіть їсти свіженькі, гаряченькі пельмені, які приготували для школярів наші кухарі. А ось і аналізи готові. Тепер все зрозуміло – із шлункового соку зникла хлоридна кислота і їжа не може перетравлюватися. Треба терміново вживати якихось заходів.

(Входить інженер-хімік)
Країна на межі економічної катастрофи. Більша частина хімічних виробництв зупинилась, тому що без хлоридної кислоти не можна одержувати фарби, пластмаси, інші речовини. Лікарі б,ють на сполох, тому що зникають ліки і хворих нічим лікувати.
(Лунає телефонний дзвінок. Ведучий розмовляє по телефону.)

Розбійник (за завісою): Це ми вкрали Хлоридну кислоту. Ми вимагаємо викупу!

Ведучий: Що ви хочете отримати?

Розбійник: Ми хочемо почути відповіді на загадки. Вони знаходяться в скриньці. Дасте відповіді – отримаєте свою кислоту. Тільки не намагайтесь шукати підказки у вчителя. Покажіть всім свої знання з хімії. Час пішов!

(Ведучий приносить скриньку з загадками)

Ведучий: Ось вони, ці загадки. Що ж, друзі, тепер тільки від ваших знань залежить, чи зможемо ми повернути Хлоридну кислоту. Загадка 1(Зачитує)

Був твердим, блискучим, став газом горючим.

Цинк: Я знаю відповідь на цю загадку. Я – твердий, блискучий метал. Якщо до мене долити хлоридну кислоту, то утворюється сіль цинк хлорид і виділяється газ водень.(Демонструє малюнок та записує рівняння реакції.) (Додаток 1)

Ведучий: Тепер друга загадка! Хто знає відповідь? (Зачитує загадку)

Як із чорного порошку одержати морську воду?

Купрум оксид: Я розповім вам, як це зробити! Треба до чорного порошку купрум(ІІ) оксиду долити розчину хлоридної кислоти та нагріти. Відбувається реакція обміну. Утворюється розчин купрум(ІІ) хлориду, колір якого схожий на колір морської води.(Демонструє дослід ( або малюнок), записує рівняння реакції).(Додаток2).
Ведучий: Загадка третя. Це щось зовсім незрозуміле.

Як отримати сир із двох прозорих безбарвних розчинів?

Аргентум нітрат: Розгадати цю загадку зможу тільки я. Це ж якісна реакція на хлоридну кислоту та її солі. Якщо до розчину НСІ або її солі додати розчин арґентум нітрату, то випадає білий сирнистий осад арґентум хлориду.
(Демонструє дослід (або малюнок), записує рівняння реакції.)  (Додаток 3).

Ведучий: А ось і четверта загадка. Але вона найскладніша. Я навіть не знаю, чи зможуть друзі Хлоридної кислоти дати на неї відповідь.

Жовтий папір стає червоним.
Малиновий компот  перетворюється на воду.
Апельсиновий сік перетворюється на полуничний.

Братці-індикатори (дружно встають): Ми, ми можемо її відгадати.(Один з них показує на товариша.)
Якщо подіяти лугом,
А може, кислотою,
Він колір свій вмить змінить
І стане всім відомий.

Я, Лакмус, стверджую, що жовтий папірець, просочений моїм розчином, набуває в кислоті рожевого або червоного забарвлення.

Фенолфталеїн: Взагалі-то я байдужий до кислот і забарвлення в них не змінюю. Але при додаванні мого розчину до лугу він стає малиновим. І якщо долити до цього «компоту» кислоти, то малинове забарвлення зникає.

Метилоранж: Я маю колір апельсину. Якщо ж мене додати до розчину кислоти, то він набуває червоно-рожевого кольору. (Учні демонструють досліди (або малюнки)).  (Додаток 4).

Ведучий: Ось і готові відповіді на всі загадки. Ми можемо заплатити викуп за нашу дорогу господиню – Хлоридну кислоту.
(Лунає дзвінок).

Розбійник:Ну що, ви приготували викуп?

Ведучий: Так, ми розгадали ваші загадки. Негайно повертайте нашу Кислоту!.Місце зустрічі – хімічний кабінет.
(Ведучий виходить з малюнками та аркушами, на яких написані рівняння реакцій і повертається з Хлоридною кислотою.)

Кислота: Дякую вам, мої дорогі друзі! Ви добре знаєте хімію і змогли визволити мене з полону!

На сцену виходять всі учасники вистави. Хлопчик-радіолюбитель включає радіоприймач (лунає музика) і радісно говорить:

Ура! Я зміг припаяти всі деталі і відремонтував радіо!

Шкільна медсестра: Я тепер спокійна за наших школярів. У всіх гарний апетит, вони здорові, а в нашій їдальні знову черги. Дякую вам, друзі, за ваші знання і бажаю вам нових успіхів у вивченні хімії!

Ведучий: Ось і закінчились пригоди Хлоридної кислоти та її друзів. Дякуємо вам за увагу і бажаємо всього найкращого!



Додаток 1 Додаток
Додаток 3
Додаток 4









Немає коментарів:

Дописати коментар